مباحث تخصصی رشته ICT

در این وبلاگ مطالبی در زمینه ICT , برق و الکترونیک ارائه میشود.

مباحث تخصصی رشته ICT

در این وبلاگ مطالبی در زمینه ICT , برق و الکترونیک ارائه میشود.

آشکار سازی سیگنال دریافتی به روش نایکوئیست

برای ارسال اطلاعات ما میتوانیم سیگنال را به صورت دیجیتال ارسال کنیم.این کار با انجام نمونه بردار ی و سطح بندی سیگنال انجام میشود و بصورت صفر و یک در می آید و ما آنرا ارسال میکنیم.

در گیرنده نیز همین عمل دوباره برعکس انجام میشود.در این تکنیک گیرنده نیز از روش کار مطلع است و از روی مقادیر خوانده شده بر اساس فاصله زمانی نمونه برداری شده، سیگنال مورد نظر را بازسازی می کند.

ادامه مطلب ...

معماری GSM و نود های آن

Node  یا گره به بخش هایی گفته میشود که دیگر قسمت ها را به هم متصل میکند و هر شبکه میتواند چندین گره داشته باشد.در ادامه مطلب با معماری GSM و قسمت های مختلف آن آشنا میشوید.

ادامه مطلب ...

کد IMEI در موبایل چیست؟

کد IMEI در موبایل یا (International Mobile Equipment Identity) یک کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد است که توسط یک موبایل GSM برای شناسایی در شبکه GSM به کار میرود.
IMEI در موبایل را میتوان با Mac Address در کارت شبکه مقایسه نمود. با این تفاوت که در بعضی از شبکه های LAN گاهی از مک آدرس به عنوان آدرس مبدا و مقصد هم استفاده میشود ولی در شبکه GSM این کد هیچگاه برای آدرس دهی مبدا و مقصد استفاده نمیشود. 

ادامه مطلب ...

مختصری درباره سیستم GPRS و میزان ارسال و دریافت در آن

در این پست مطالبی در مورد ساختار کلی GPRS و پروتکل ها و سرویس های این فناوری و سرعت ارسال و دریافت در آن که زیر شاخه GSM میباشد قرار داده شده است.

ادامه مطلب ...

امواج رادیویی و تقسیم بندی باندها و فرکانس‌ها

همه ما تاکنون عباراتی نظیر UHF, VHF, AM, FM و...را شنیده‌ایم. فضای اطراف ما آکنده از امواج رادیویی است که در تمام جهات در حال انتشار و عبور و مرور می‌باشند. اصولا یک موج رادیویی یک موج الکترومغناطیسی می‌باشد که معمولا توسط آنتن منتشر می‌گردد. امواج رادیویی دارای فرکانس‌های مختلفی هستند، که برحسب کاربری مطابق با استانداردهایی تقسیم‌بندی شده‌اند. در آمریکا FCC کمیته ملی ارتباطات مسئولیت مدیریت و تصمیم‌گیری در مورد تخصیص طیف‌های فرکانسی و صدور مجوز و یا تعیین استانداردها را برعهده دارد.

ادامه مطلب ...

پارسی جو موتور جستجوی بومی راه‌اندازی شد

موبنا- موتور جستجوی پارسی جو به عنوان اولین موتور جستجوی بومی با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اکنون به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این موتور جستجو با پوشش 120 میلیون صفحه فارسی، در حال سرویس‌دهی به بیش از 20 هزارکاربرفارسی‌زبان درروزاست.
بنا بر این گزارش مراحل توسعه وتکمیل این موتور جستجو و افزایش پوشش تعداد صفحات مورد جستجوی آن، با فراهم سازی سخت افزار و پهنای باند مورد نیاز در مقیاس بالا توسط پژوهشگاه در دست اقدام است.
این گزار ش حاکی است بهره‌برداری رسمی موتور جستجوی پارسی جو در دو مرحله صورت خواهد پذیرفت. نسخه اول این سامانه با پوشش 300 میلیون سند فارسی در اسفند ماه سال جاری به کاربران عرضه خواهد شد.
نسخه دوم این موتور جست و جو با پوشش 500 میلیون سند فارسی حاوی سرویس‌هایی نظیر ترجمه ماشینی، جستجوی اخبار، جستجوی علمی و جستجوی دو زبانه و برخی از سرویس‌های مربوط به نقشه، خرداد ماه آینده در معرض عموم قرار خواهد گرفت.


موتور پارسی جو

http://www.itiran.com

کاربردهای ICT functions -- ICT

مقاله ای در مورد کاربرد های ICT به زبان انگلیسی گذاشتم .کسانی ک علاقه مندن مطالب خوبی میتونن از توش در بیارن.


ادامه مطلب ...

شارژر‌های بی‌سیم چگونه کار می‌کنند؟

وقتی صحبت از تکنولوژی‌های جذاب آینده در زمینه گجت‌های قابل حمل به میان می‌آید، قطعاً همه شما نیم‌نگاهی به تکنولوژی‌های شارژ دارید که جدیدترین آنها شارژر بی‌سیم القایی است.

ادامه مطلب ...

کاربرد ICT در صنعت لبنیات

این مقاله یکی از کاربرد های فناوری اطلاعات و ارتباطات رو در زمینه تولید لبنیات و پرورش و نگهداری حیوانات این صنعت شرح میدهد.

بزودی ترجمه این مقاله نیز اضافه میشود.

دانلود

ادامه مطلب ...

نقش ICT در صنعت گردشگری

گردشگری ، امروزه به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ ها و ارتباطات ملل ، نقش ممتازی در استقرار صلح و آرامش در جهان ایفا کرده است. بیش از 620 میلیارد دلار ، گردش مالی سالیانه توریسم در جهان است که سهم کشور ایران ، به یک دهم درصد هم نمی رسد . گردشگری در هزاره سوم را ارزنده ترین صنعت پول ساز در جهان می دانند که دولت مردان کشور باید با یک عزم ملی در این راه بیش تر تلاش کنند.

ادامه مطلب ...